FAQs

Visum FAQs    Paspoort FAQs  Australië ETA FAQs    Overige FAQs

Reizen met kinderen FAQs

Visum FAQs

Wat is een visum?
Een visum is een sticker of stempel dat wordt uitgegeven door de overheid een land waarmee u toestemming krijgt voor toegang tot dat land. Het is uw eigen verantwoordelijkheid als reiziger om uit te zoeken of u een visum nodig heeft voor uw reis. Bezoek de visa-sectie van onze website om de visumvereisten voor de bestemming van uw keuze te bekijken.

Wat hebt u nodig om een visum aan te vragen?
De specifieke vereisten variëren van land tot land, maar de meeste landen vereisen dat u recente pasfoto’s en uw paspoort inlevert. Daarnaast moet u een aanvraagformulier invullen. Uw paspoort is nodig omdat het visum, als het wordt uitgegeven, wordt aangebracht op een lege visumpagina in uw paspoort. In een aantal gevallen zijn er aanvullende documenten nodig, zoals een gedetailleerd reisplan, informatie over uw gezondheid of een uitnodigingsbrief. De vereisten voor een visum willen nog wel eens onaangekondigd veranderen, waardoor het voorbereiden van een internationaal reisplan verwarrend en omslachtig kan zijn.
 
VisumCentrale maakt het aanvraagproces simpel voor klanten, met een geavanceerde database die de meest recente visumvereisten bevat van meer dan 200 landen. Wilt u weten of u een visum nodig heeft voor uw volgende bestemming, ga dan naar de visa-sectie op onze website.

Hoe kan VisumCentrale een visum voor mij verkrijgen?
VisumCentrale verkrijgt visa door namens u een volledig ingevulde visumaanvraag in te dienen bij het consulaat of ambassade, samen met uw paspoort en eventuele andere papieren. Zo hoeft u deze instanties zelf niet te bezoeken en geen correspondentie met ze te voeren. Bezoek de visa-sectie van onze website om de visumvereisten voor de bestemming van uw keuze te bekijken.?Heb ik mijn paspoort nodig om een visum te krijgen? Voor de meeste landen wordt het visum gestempeld of bevestigd op een vrije pagina in het paspoort. Er zijn enkele uitzonderingen. Bezoek de visa-sectie van onze website om de visumvereisten voor uw specifieke bestemming te bekijken.

Hebben burgers met een andere nationaliteit dan de Belgische een visum nodig?
VisumCentrale kent de visumvereisten voor reizigers van vrijwel elke nationaliteit. VisumCentrale kan u helpen met gedetailleerde informatie over uw visumaanvraag, ongeacht het land waarvan u paspoorthouder bent. Bezoek de visa-sectie van onze website om de visumvereisten voor uw bestemming te bekijken.

Ik woon in België  en ik wil reizen naar een buurland. Heb ik een visum nodig?
Een niet-Belg (die niet is vrijgesteld van visumplicht) in het bezit van een Schengen-visum of een Belgische verblijfsvergunning kan, binnen de geldigheidsbepalingen van zijn/haar visum, ongelimiteerd reizen binnen de Schengenlanden. De landen die het Schengenverdrag hebben ondertekend, zijn: België, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, IJsland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden en Zwitserland. OPMERKING: Groot-Brittannië en Ierland hebben het Schengenverdrag niet ondertekend, hoewel ze lid zijn van de EU. Voor deze landen hebt u dus een apart visum nodig.

Waarom vraagt VisumCentrale twee data op het aanvraagformulier: de invoerdatum en de datum paspoort vereist?
Deze data zijn belangrijk omdat de reiziger kan aangeven dat zijn/haar paspoort wordt geretourneerd bij voorbaat van de feitelijke datum van vertrek of van binnenkomst. Reizigers mogen een tijdelijk geplande internationale reis hebben. Houdt u er rekening mee dat de verwerking van tijdschema's en tarieven zijn gebaseerd op de datum wanneer het paspoort bij u in bezit moet zijn.

Wat is het verschil tussen een visum geldigheid en duur?
Geldigheid verwijst naar de vervaldatum van het visum zelf. Duur verwijst naar de maximaal toegestane verblijfsduur, op basis van het visum. Een multiple entry visum voor China kan geldig zijn voor een jaar, maar de maximale duur per inreis is 30 dagen.

Wat zijn de verschillen tussen een multiple, double of single entry visum?
Een multiple entry visum geeft de reiziger de mogelijkheid om het land te bezoeken voor onbeperkt aantal keren, zo lang als het visum geldig is en voor de toegestane duur van het verblijf binnen de grenzen. Een double entry visum geeft de reiziger de mogelijkheid het land twee keer te bezoeken. Een single entry visum geeft de reiziger de mogelijkheid het land maar één keer te bezoeken, Voor iedere keer heeft u een nieuw visum nodig.

Wat is de juiste format voor de zakelijke begeleidende brief/garantiebrief waaraan mijn visumaanvraag moet voldoen?
Begeleidende brieven moeten geprint worden op briefpapier van uw bedrijf, moeten worden ondertekend door iemand van een andere autoriteit dan de aanvrager, moeten de aard van het bezoek weergeven, dat het bedrijf garant staat voor rekening en risico van het bedrijf en betaling van alle kosten garandeert.

Hoeveel tijd heeft VisumCentrale nodig om mijn visumaanvraag te verwerken?
De verwerkingstijd van een visumaanvraag verschilt per land van bestemming. Voor een aantal landen kan VisumCentrale de visumaanvraag binnen een dag verwerken.  Bezoek de visa-sectie en selecteer uw land van bestemming om de verwerkingstijd van uw visumaanvraag te bekijken.

Kan VisumCentrale de aanvullende documenten verzorgen die ik nodig heb voor mijn visumaanvraag, zoals een uitnodiging of een bevestiging? 
Visumuitnodigingen en bevestigingen zijn documenten die zijn goedgekeurd door het ministerie van Buitenlandse Zaken van het land van bestemming. Deze documenten geven u toestemming om naar hun land te reizen. VisumCentrale kan visumuitnodigingen en bevestigingen namens u verkrijgen. Bezoek de visa-sectie op onze website om de visumvereisten voor uw land van bestemming te bekijken.

Kan ik een kopie van mijn paspoort en mijn ingevulde aanvraagformulieren naar VisumCentrale faxen voor mijn visumaanvraag?
Voor verreweg de meeste landen dient u een origineel paspoort en een aanvraagformulier met uw handtekening in te dienen om uw visum te kunnen aanvragen. Er zijn echter enkele uitzonderingen. Bezoek de visa-sectie op onze website om de visumvereisten voor uw land van bestemming te bekijken.

Telt de foto in mijn paspoort als één foto? Kan ik digitaal geproduceerde paspoortfoto’s aanleveren?
De foto’s die met een visumaanvraag moeten worden meegestuurd, moeten voldoen aan specifieke eisen met betrekking tot de grootte, de kleur van de achtergrond en de papiersoort waarop de foto wordt afgedrukt. Het standaardformaat is een 45mm hoge x 35mm brede foto van uw hoofd met goede gelijkenis. Let erop dat eventuele digitale foto’s aan de standaarden voor paspoortfoto’s voldoen (kleur, effen achtergrond) en zijn afgedrukt op fotopapier. Bezoek de visa-sectie op onze website om de eisen aan pasfoto’s voor uw land van bestemming te bekijken.

Heeft VisumCentrale mijn documenten al ontvangen?
Bezoek onze Status Check voor de actuele status van uw aanvraag. U kunt uw aanvraagstatus inzien door het VisumCentrale-ordernummer en de achternaam van de reiziger in te vullen, of de geboortedatum en de achternaam van de reiziger. Bent u de accountmanager voor VisumCentrale, dan kunt u via uw account alle aanvragen bekijken waarvoor u verantwoordelijk bent.

Uit welke componenten bestaat het bedrag dat ik aan VisumCentrale betaal voor mijn visum?
Het totaalbedrag voor het verwerken van een visum bestaat uit een consulaattarief en een servicetarief van VisumCentrale.  Het consulaattarief wordt in rekening gebracht door het land dat het visum uitgeeft. Dit bedrag betaalt u altijd aan het consulaat, ongeacht of u het visum aanvraagt via VisumCentrale.  Merk op dat consulaattarieven kunnen veranderen zonder waarschuwing vooraf. De hoogte van het servicetarief van VisumCentrale is afhankelijk van de diensten die u hebt aangevraagd en de door u gewenste doorlooptijd van uw aanvraag. De tarieven die VisumCentrale hanteert, maken het mogelijk om u de best mogelijke service te bieden bij het aanvragen van visa, paspoorten en legalisaties. De tarieven van VisumCentrale en de consulaattarieven staan duidelijk aangegeven in de VisumCentrale-aanvraagpakketten.  Bezoek de visa-sectie op onze website om de visumvereisten voor uw land van bestemming te bekijken.

Welke wijze van betaling wordt door VisumCentrale geaccepteerd?
VisumCentrale accepteert betaling via Maestro en creditcards van Visa, American Express en MasterCard.

Kan ik een visum bij aankomst krijgen?
In sommige landen zal dit mogelijk zijn, maar velen zullen dat niet toestaan. Echter, zelfs als uw land van bestemming visumuitgifte bij binnenkomst toestaat, adviseert VisumCentrale de aanschaf van uw visum vóór vertrek om eventuele vertragingen of weigering aan de grens te voorkomen.

Ben ik verplicht me te laten vaccineren voor mijn internationale reis?
Een aantal landen vereist bij een visumaanvraag dat u een bewijs van vaccinatie kunt overleggen tegen bepaalde ziekten. Zijn er vaccinaties nodig voor een visum, dan staat dit duidelijk aangegeven in het VisumCentrale aanvraagpakket. Het kan verstandig zijn om u aanvullend te vaccineren. Neem contact op met uw huisarts voor een vaccinatieadvies of bezoek www.itg.be.

Waar vind ik de meest recente reiswaarschuwingen?
Bezoek de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken voor actuele informatie over reiswaarschuwingen, publieke mededelingen en consulaire informatie voor alle landen ter wereld: https://www.diplomatie.belgium.be/

Paspoort FAQs

Wat is een paspoort?
Een paspoort is een reisdocument dat dient als definitief bewijs van uw nationaliteit. Ieder land geeft paspoorten uit aan zijn burgers. Belgische paspoorten worden uitgegeven door het ministerie van Binnenlandse Zaken. Bezoek https://www.diplomatie.belgium.be/ voor meer informatie over het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart.

Wat is een Belgische identiteitskaart?
Een Belgische Identiteitskaart is een reisdocument dat dient als bewijs van uw identiteit. Identiteitskaarten worden uitgegeven door het ministerie van Binnenlandse Zaken. Bezoek https://www.diplomatie.belgium.be/ voor meer informatie over het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart.

Naar welke landen kan ik reizen met een Belgische identiteitskaart?
Met een Belgische identiteitskaart kunt u reizen naar de volgende landen:
Andorra
Bulgarije
Cyprus
Denemarken
Duitsland
Estland
Finland
Frankrijk
Griekenland
Groenland
Groot-Brittannië en Noord-Ierland (inclusief de Kanaaleilanden)
Hongarije
Ierland
Italië
Letland
Liechtenstein
Litouwen
Luxemburg
Malta
Monaco
Nederland
Noorwegen
Oostenrijk
Polen
Portugal (inclusief Madeira en de Azoren)
Roemenië
San Marino
Slovenië
Slowakije
Spanje (inclusief de Canarische eilanden)
Turkije
Tsjechië
IJsland
Zweden
Zwitserland

Heb ik een paspoort nodig?
Om België  binnen te komen of te verlaten, hebt u een paspoort of een identiteitskaart nodig. Een paspoort is ook nodig als u wilt reizen naar het buitenland, en in België   dient u zich op verzoek van de politie te kunnen legitimeren met een paspoort of identiteitskaart. U bent verantwoordelijk voor het bij u hebben van de juiste identificatie tijdens uw buitenlandse reis.

Wat is de geldigheidsduur van mijn paspoort?
Een normaal Belgisch paspoort is 5 jaar geldig. Belgische noodpaspoorten zijn maximaal één jaar geldig. Voor mensen die in het bezit zijn van twee Belgische paspoorten, is het tweede paspoort twee jaar geldig. Hoe lang moet mijn paspoort nog geldig zijn als ik naar het buitenland op reis ga? De meeste landen vereisen dat uw paspoort nog 6 maanden geldig is na terugkomst van uw reis. Verloopt uw paspoort voor die tijd, dan moet u een nieuw paspoort aanvragen. Bezoek de visa-sectie om te zien hoe lang uw paspoort geldig moet zijn voor elk specifiek land van bestemming.

Voor de vernieuwing van de niet-Belgische paspoorten, met wie kunt u contact opnemen?
U kunt contact opnemen met VisumCentrale voor vernieuwing van (niet-Belgisch) paspoort op telefoonnummer 32 2 770 07 76.

Hoeveel lege visumpagina’s moet ik in mijn paspoort hebben om een land te kunnen bezoeken en wat beschouwt men als een ‘lege’ visumpagina?
Paspoorten moeten voldoende lege pagina’s bevatten voor de stempels bij aankomst en vertrek uit een land. Voor ieder visum is ten minste 1 lege pagina nodig. Voor de meeste visa geldt dat ze alleen worden gestempeld op een volledig lege pagina worden gestempeld. Een ‘lege’ visumpagina mag niet vuil of onduidelijk zijn en er mag geen inkt of vlekken op zitten van andere paspoortpagina’s. 

Ik ben recent getrouwd of gescheiden en heb mijn naam veranderd. Kan VisumCentrale mij helpen bij het aanpassen van mijn naam in mijn paspoort?
Met de juiste documenten kunt u de naam wijzigen die in uw paspoort vermeld staat. Bezoek https://www.diplomatie.belgium.be/ voor meer informatie over het verkrijgen van een Belgisch paspoort en het wijzigen van uw naam.

Hebben mijn kinderen een paspoort nodig?
Kinderen tot 15 jaar oud kunnen meereizen op het paspoort van hun ouders. Vanaf de leeftijd van 15 jaar moet ieder kind zijn eigen paspoort hebben. Deze regel wordt op 26 juni 2012 aangepast: vanaf dat moment moet ieder kind zijn eigen paspoort hebben. Bezoek https://www.diplomatie.belgium.be voor meer informatie over het aanvragen van een paspoort voor uw kind.

Australië ETA FAQs

Wat is een ETA voor Australië?
Een ETA (Electronic Travel Authority) voor Australië is het elektronisch equivalent van een visum voor Australië en wordt uitgegeven door de Australische overheid (Departement of Immigration and Citizenship of Australia, ook wel DIAC).  Een ETA geeft reizigers buiten Australië toestemming om naar Australië te reizen, zonder dat zij een stempel in hun paspoort nodig hebben. Bezoek de Australië ETA-sectie van onze website om uw ETA direct online aan te vragen.

Welke soorten ETA voor Australië zijn er?
Er bestaan 2 verschillende versies van een ETA voor Australië: een toeristen-ETA en een zaken-ETA. De toeristen-ETA mag alleen worden gebruikt voor toeristische reizen en is 1 jaar geldig. De kort-zakelijke ETA is bedoeld voor zakelijke reizen, bijvoorbeeld voor een conferentie, onderhandelingen of verkennede zakelijk bezoek en is 1 jaar geldig. Bezoek de Australië ETA-sectie van onze website om uw ETA direct online aan te vragen.

Wie komen in aanmerking voor een ETA voor Australië?
U dient zich buiten Australië te bevinden en een paspoort te hebben van een goedgekeurd land om in aanmerking te komen voor een ETA voor Australië. De landen die in aanmerking komen voor een ETA voor Australië zijn:

Andorra Malaysia
Oostenrijk Malta
België Monaco
Brunei Nederland
Canada Noorwegen
Denemarken Portugal
Finland Marino
Frankrijk Singapore
Duitsland South Korea
Griekenland Spanje
Hong Kong (SAR)* Zweden
IJsland Zwitserland
Ierland Taiwan**
Italië Verenigd Koninkrijk
Japan Verenigd Staten
Liechtenstein Vaticaan
Luxembourg

* Een Hong Kong Document of Identity (HKDI) kan niet worden gebruikt voor het aanvragen van een ETA. Ingezetenen van Hongkong hebben een paspoort nodig om dit visum aan te kunnen vragen.

** Houders van een Taiwanees paspoort kunnen alleen een ETA aanvragen als ze in Taiwan wonen én de aanvraag vanuit hun eigen land doen. Aanvragen kunnen worden ingediend bij een goedgekeurde ETA-reisagent in het Taiwanese of Australische servicekantoor in Taipei.

U kunt een ETA alleen aanvragen als u zich buiten Australië bevindt. Komt u niet in aanmerking voor een ETA, bezoek dan de visa-sectie van onze website om te bekijken wat voor u de vereisten zijn voor een Australisch visum.

Waarom heb ik geen visumlabel in mijn paspoort?
De Australische overheid heeft een elektronisch visumsysteem geïntroduceerd zodat reizigers hun paspoort niet langer bij de Australische ambassade hoeven in te leveren. Het systeem werkt via het wereldwijde vluchtinformatiesysteem dat wordt gebruikt door alle luchtvaartmaatschappijen en cruiserederijen. Nadat uw Electronic Travel Authority (ETA) is uitgegeven, bestaat het enkel en alleen in dit systeem.

Moet ik al een ticket hebben geboekt voor ik mijn ETA aanvraag?
Nee. U hoeft uw vlucht naar Australië nog niet geregeld te hebben voordat u een ETA aanvraagt.

Hoe lang duurt het voordat mijn visumaanvraag is verwerkt?
In de meeste gevallen worden ETA-visumaanvragen direct verwerkt. De verwerking kan echter vertraging oplopen indien u verkeerde informatie verstrekt, een strafblad heeft of wanneer uw aanvraag moet worden doorverwezen.  Het is ook belangrijk te weten dat een lang-zakelijke ETA-aanvraag doorgaans twee dagen verwerkingstijd nodig heeft.

Hoe vraagt VisumCentrale een ETA voor Australië aan?
VisumCentrale helpt klanten bij het aanvragen van een ETA voor Australië door uw documentatie namens u in te dienen bij het departement van Immigratie en burgerschap van Australië (DIAC). VisumCentrale vereenvoudigt het aanvraagproces door u de zorg voor het bezoeken en het communiceren met het DIAC uit handen te nemen. Bezoek de Australië ETA-sectie van onze website om uw ETA direct online aan te vragen.

Op reis met kinderen FAQ’s

Hebben kinderen en pasgeborenen hun eigen Belgisch paspoort nodig?
Tot de leeftijd van 15 jaar mogen kinderen meereizen op het paspoort van hun ouders. Vanaf de leeftijd van 15 jaar heeft ieder kind een eigen paspoort nodig. Deze regel wordt op 26 juni 2012 aangepast: vanaf dat moment moet ieder kind zijn of haar eigen paspoort hebben, ongeacht de leeftijd. Bezoek https://www.diplomatie.belgium.be/ voor meer informatie over het aanvragen van een Belgisch paspoort voor uw kind.

Hebben mijn kinderen een visum nodig?
De vereisten voor een visum zijn voor alle reizigers gelijk, ongeacht hun leeftijd. Bezoek de visa-sectie van onze website voor actuele, specifieke informatie over het aanvragen van een visum voor uw kinderen. 

Mijn partner en ik zijn gescheiden. Moeten onze kinderen aan speciale paspoortvereisten voldoen, aangezien we niet langer getrouwd zijn?
 De regels voor het aanvragen van een paspoort voor kinderen van gescheiden ouders hangen af van de bepalingen van het voogdijschap. Hierdoor kunnen de vereisten per aanvraag verschillen. Wilt u weten welke stappen u als ouder dient te nemen, neem dan contact op met een visum- en paspoortspecialist van VisumCentrale voor meer informatie. U kunt hen bereiken via [email protected].

Other FAQs

Ik ben mijn factuur kwijt. Hoe kan ik een nieuwe krijgen?
Neem contact op met onze boekhouding op 32 2 770 07 76 of stuur een e-mail naar [email protected]

Kan het paspoort naar mijn huisadres worden gestuurd?
Ja, wij kunnen uw visum opsturen naar ieder adres. Wij adviseren u om een online-aanvraag te doen zodat u de aflevermethode en adres kunt specificeren. Ook kunt u dan via de 'status check' pagina uw aflevermethode bijwerken. Voor een overzicht van onze aflevermethodes bezoek de volgende pagina.